بهبود مدلسازی حرارتی موتور القایی به منظور حفاظت در برابر اضافه حرارت
کد مقاله : 1111-PSPC
نویسندگان:
امیرحسین زارع سخویدی *1، مهدی داورپناه2، مجید صنایع‌پسند3
1میدان انقلاب اسلامی - خیابان امیرآباد شمالی- پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران - دانشکده برق - آزمایشگاه تحلیل حوادث شبکه (ESFA)
2استاد دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران
3دانشکده مهندسی برق و کامپوتر دانشگاه تهران
چکیده مقاله:
عایق سیم پیچ های روتور و استاتور که در موتورهای فشار متوسط استفاده می شود، بر اثر تنش های مکانیکی، حرارتی و الکتریکی آسیب می بینند. یکی از دلایل آسیب به این عایق ها، اضافه حرارت ناشی از اضافه بار، نامتقارنی جریان و هارمونیک های جریان استاتور است. برای جلوگیری از این آسیب ها باید موتور را در برابر اضافه حرارت محافظت کرد. در این مقاله ابتدا به بررسی ویژگی های مدل های حرارتی موتور القایی پرداخته می شود. در ادامه با توجه بررسی های انجام گرفته مدلی مناسب برای مطالعات حرارتی موتور پیشنهاد می شود. سپس اثر نامتعادلی و هارمونیک های جریان نیز در این مدل در نظر گرفته می شود. مدل حرارتی توسعه یافته، در نرم افزار MATLAB پیاده سازی شده و عملکرد آن در حالت های گذرای متنوع شامل راه اندازی، تغییر ناگهانی جریان مولفه منفی و تغییر ناگهانی جریان هارمونیکی، مورد بررسی قرار می گیرد.
کلیدواژه ها:
موتور القایی فشار متوسط – حفاظت اضافه حرارت موتور – مدل حرارتی توسعه یافته
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است